Monday, September 19, 2016

Bagaimana saya terjebak dalam dunia bisnes?

Assalamualaikum..

As a fresh start, saya nak berkongsi pengalaman memulakan part time jobs from home. Kisah bermula masa saya ambil keputusan untuk berhenti kerja dan sambung pelajaran ke peringkat phD manakala adik perempuan saya (yang memang minat berniaga) baru habis SPM masa tu.

Dikalangan family, saya memang dikenali sebagai seorang yang tak suka bisnes. My parents pulak memang orang yang aktif dengan MLM. Kira hardcore orang bisnes laa.. So, boleh dikatakan saya dibesarkan dalam environment bisnes lah jugak. Tapi asal sebut bisnes je, terus keluar dalam otak saya... tinggg... ===> TAK MINAT.

Bila ambil keputusan untuk sambung belajar (saya memang suka belajar),  walaupun takde lah pandai sangat pun.. Company tempat saya kerja tu, tak nak bagi cuti belajar. Means kalau saya nak kerja juga. Dan ditambah lagi dengan pelbagai faktor, saya memang tekad, berhenti kerja dan sambung belajar.

Bila dah berhenti kerja, scholar pulak entah bila akan masuk, terpaksa laa cari idea untuk dapatkan duit poket. Jadi, sebab adik saya bijak lebih banyak dari saya bab bisnes ni, maka saya ajak dia jadi partner. Maka lahirlah bisnes pertama kami, diberi nama MISS WISH.

Pada asalnya, Miss Wish jual tudung custom-made. Tudung bawal chiffon. Zaman tu memang takde kot orang jual tudung bawal chiffon ni. Tambah pulak, kami buat limited edition, 1 design ada 3 helai je kot. Maklum ler modal pun seciput, tang mana nak buat banyak2.. so, kata laa limited edition. padahal tak cukup modal. hehehe..First batch tak silapnya kami buat 30 helai je..

Dari 30pcs, kami naik ke 100pcs, kemudian bertambah lagi jadi 300 pcs, 500pcs per batch and then lost count. Hehehehe.. Rasanya saya mula hantar ke kilang untuk production masa 300pcs, tu pun lepas penat bodek nak minimum order 300pcs. =)


Sendiri pilih kain dan corak kain, sendiri potong ikut saiz dan hantar jahit tepi. Nasib baik laa takde mesin jahit dan tak reti jahit. Kalau tak, mesti saya jahit sendiri jugak. Thanks to kawan-kawan yang beri sokongan. Yang beli tak mintak discount, yang beli sampai sudah tak bayar pun ada.. hahahaha.. saya halalkan semuanya.. Pengalaman yang paling pentingnya.. Dari tak suka bisnes, saya dah jadi manusia yang 24jam sehari fikir pasal bisnes. Mimpi pun pasal bisnes. Dalam toilet pun kena spare board untuk tulis idea yang tiba-tiba datang. Takut terlupa..hehehehe..

Kalau anda tanya saya tentang jobs from home, part time business, best part time business atau apa-apa berkaitan dengannya, saya sarankan belajar jadi dropship dahulu. Sekarang ada banyak peluang untuk buat pendapatan tambahan. Yang penting belajar menjual dulu. Bila dah kuasai teknik buat jualan, letak lah apa je depan mata, konfem boleh laku.

Buktinya, bila saya dah kuasai teknik menjual ketika membina Miss Wish, saya boleh gunakan ilmu yang sama untuk melatih dropship, agent dan stokis2 Audela. Tukar informasi produk je =)

Berminat nak borak bisnes dengan saya?
Jom coffee coffee. 

Boleh send email ke : eddiena1308@gmail.com

No comments: