Monday, October 7, 2019

5 TIPS PENJAGAAN BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN

3 kali dah bersalin czer, 2 kali emergency ceaserean dan 1 kali opt-in a.k.a terpaksa..huhu..so kali ni nak share dengan korang penjagaan bersalin untuk ibu yang melalui ceaserean ni cara Kak Dina untuk mempercepatkan luka korang sembuh dan luka ceaser tak gelembung.


1. Pakai girdle cotton

Bila kita bersalin secara pembedahan, kita tak boleh pakai bengkung yang macam orang bersalin normal pakai tu tau. Sebab bengkung tu biasanya dibuat dari kain yang tebal dan tak serap peluh. Dan lagi satu sebabnya, kalau terlebih kuat ikat bengkung tu, takut nanti luka ceaserean tu tertekan pulak.

Make sure material girdle yang korang beli tu daripada material cotton yang boleh serap peluh. Bila kita pakai girdle ni, perut kita akan rasa lebih "terletak" dan mudahkan pergerakan kita. Mana nak cari girdle cotton? Kak Dina dulu beli brand Triumph dengan Sorella. Cari je kat mana2 shopping mall, In shaa Allah ada.

2. Udarakan bahagian luka lepas mandi

Bahagian luka ceaser tu paling penting jangan bagi dia basah atau lembap. So, lepas mandi, Kak Dina akan lap guna kain batik. Dap dap je tau! Jangan gonyoh pulak tau..hihi.. Dap dap slowly. Elakkan guna towel yang berbulu. 

Sebelum pakai girdle tu, korang baring je kejap atas katil  dan biarkan luka tu "dianginkan" Jangan terus tutup. Kalau boleh hala kan kipas kejap pun boleh. To make sure bahagian luka tu betul2 kering.

Ni bukan perut I ni..Gambar pinjam. Nak tunjuk anginkan macam ni sebelum pakai girdle. Tapi 2 minggu pertama jangan harap perut korang dah kempis macam ni. Perut masih buncit ye. Luka ceaserean ni akan berada bawah lipatan perut kita and tend to berpeluh. That's why kena jaga elok2 dan make sure sentiasa kering bahagian tu.

3. Jangan ambil gamat

Yang ni Kak Dina belajar dari nenek Kak Dina. Jangan ambil gamat sejurus selepas operate. Gamat ni kadar penyembuhan dia sangat cepat. So, kalau korang ambil gamat pada 2 minggu pertama lepas bersalin, dia akan buatkan kawasan sekeliling luka tu jadi gelembung2 dan tak rata. Actually bukan luka ceaserean je, apa2 luka pun sama. 

Apa jenis gamat pun, kita cuma boleh ambil lepas 2 minggu operation macam tu. Baru lah parut luka korang tu akan cantik dan rata.

4. Gamogen

Gamat Healin Gamogen yang Kak Dina ambil ni, start dari minggu ke-3. Satu botol tahan seminggu. Sebab ambil 2 kali sehari. Ambil selama sebulan. It really do helps untuk bagi luka sembuh dari dalam. You all boleh beli dari website official atau outlets-outlets House of Healin.



5. Amalkan Adore

Zaman dah moden, jamu pun moden jugak mommies. Adore from Audela ni boleh bantu memberi kan extra energy you much needed especially kalau korang pantang sendiri. Boleh bantu buang angin, hilangkan lenguh2 badan dan juga boleh banyakkan susu korang juga sebab ada halba. Sangat lah perfect untuk korang yang sama geng dengan Kak Dina yang tak suka benda yang tak sedap.

Paling penting, sebab Adore ni pun boleh bantu kita naikkan balik Peranakan kita dan merapatkan balik miss V.

You guys boleh dapatkan Adore dengan discount RM 10 menggunakan voucher "DINA 10" kat sini.
Jangan kata akak tak payung. Gitchu..

Kak Dina amalkan ni untuk 2 bulan pantang lah. Actually nak minum forever pun tak pe. Sebab dia sangat lah sedap. Tak macam jamu lain yang pahit tu.

Nak tahu lebih lanjut tentang Adore, boleh WhatsApp Kak Dina 0192129766.
Nanti kita sembang lagi.





No comments: