Thursday, April 19, 2012

tips : bagaimana mahu menjadi manusia yang sedar diri

hari ini i nak timbulkan satu issue yang mesti ramai orang tak suka. even i sendiri pun tak suka jugak bila orang cakap i tak sedar diri. ada ke sesape yang baca ni berani cakap i tak sedar diri?? cakap r kalau berani. i tumbuk sebijik karang baru tahu!! LOL!! =P

eh takde2. saje je nak exaggerate cerita. i rasa sebagai manusia yang ada mata, hidung, mulut, hati dan perasaan it's very normal for us yang TIDAK MAKSUM untuk complain ataupun dalam bahasa melayu yang indah - MELUAHKAN APA YANG TERBUKU DI FIKIRAN. 

contoh2 ayat yang menunjukkan kita adalah TIDAK MAKSUM : 

 " dah lah badan gemuk gedempol, boleh pakai baju ketat melekat macam tu " 

" kurus kering pun ada hati nak pakai legging "

" hishhh tolong lah..dah lah kau hitam, pakai baju kaler oren "

" ek eley...macam lah dia sorang je yang nak sambung phD. beria tulis checklist for phd progress kat blog. macam takde progress je aku tengok " <<< ni ayat untuk i sendiri. 


i rasa orang2 yang mulut laser macam i ni kena beli insurance mulut mahal2 sket la..in case lah kena sepak ke (kerana mulut badan binasa kan???) boleh claim injury dari insurance..huhuhu...

mesti penah kan korang menyusun kata berupa "pujian" macam ni kan?? itupun kalau korang sama macam i yang TIDAK MAKSUM lah.. dalam hidup kita ni tiap2 hari, ada jer lah yang tak kena kat mata dan hati kita. orang punye buruk, laju je aku nampak. sendiri buruk, pandai pulak cakap " manalah kita nak tahu diri kita, kalau kita salah, kenalah orang tegur" ye dok??? ish ish ish ishhhhhhhhhhh... 


untuk i yang TIDAK MAKSUM ini, i memang tahu i selalu keluarkan kata2 ataupun perbuatan yang mungkin buatkan orang sakit hati. ataupun meluahkan perasaan kepada rakan sebaya tentang kehidupan, pekerjaan serta segala2lah sesedap mulut i jer..tanpa pikir perasaan orang itu kalaulah dia terdengar apa yang kita cakap atau buat itu. ish ish ish ish ishhhhhhh..

tambah2 pulak untuk i yang rasa nya tak berenti asyek dok complain pasal keje. tak puas hati dengan tempat keje, tak puas hati dengan orang kat tempat keje, tak puas hati dengan meja, kerusi, lampu, kertas, karpet dan segala benda lah kat tempat keje lagi. cantik betul muka i yer segala benda kat tempat keje ni nak kena puaskan hati i saje. silalah kau pergi bukak company sendiri ye dina.. boleh letak nama company as "ini-company-aku-yang-punye-suka-hati-aku-nak-buat-macam-mana & co." 
ada berani mau buat??? wakakakkaa...


jadi panjang benar lah pulak mukaddimah entry kali ni. yang sebenarnya nak cerita kenapa i suka twitter aje pun..=D bagi yang telah gian ber'twitter' tak perlulah diceritakan lagi apa itu twitter. tapi ini i nak cerita bagi mereka yang tak tahu atau tak terjebak dengan twitter lagi.

ape yang buat i suka twitter adalah beberapa tukang tweet yang suka tweet quotes yang kadang2 tepat menuju atas batang hidung sendiri. contoh2 tweet yang telah direct ke batang hidung ini adalah  :

"For success, attitude is equally as important as ability" - Harry F. Banks

"Respond intelligently even to unintelligent treatment" - Lao Tsu

"To create something you must be something" - Johann Wolfgang von Goethe

"That some achieved great success, is proff to all that others can achieve it as well" - Abraham Lincoln

and many more quotes that always makes me re-think about myself, re-think about what i said, re-think about what i did. in a way, these quotes really makes me somehow sedar diri. asyek pandai complain and cakap itu ini as if i sorang jer lah (ataupun me n my kroni) yang betul dan tak pernah buat salah..eh tak2 , i admit tahu kalau i buat salah kalau yang sedar lah..kadang2 tu kita buat salah tapi tak sedar. jadi, dengan tak sengaja, bila baca inspiring quotes ni, somehow buat i sedar diri. 

other that @Great Mind Quotes who tweets inspiring quotes macam kat atas tu, ada jugak funny quotes yang akan lebih sound tepek direct to dahi u all..banyak lagi lah..yang bahasa melayu pun banyak..also islamic quotes especially by @UstazAzharIdrus dan @ImamMudaAsyraf @WardinaSaffiyah yang banyak bagi tweets yang berupa reminder..=) such a good way untuk berdakwah kan??


so, bagi yang dah ada twitter tu, boleh lah rajin2kan diri follow they all yang i cakap tu..banyak lagi lah yang best2..tp untuk masa sekarang itu je yang i ingat. daripada lagha jer dok berborak kat twitterland tu, at least ada jugak input berfaedah yang masuk dalam pale otak kan..

akhir kata, sekarang dah tak yah susah2 nak pergi tuntut ilmu ke negeri china dah. main henpon pun boleh dapat ilmu. 

peace yo. no heart feeling eh. i tulis untuk peringatan kepada diri. takut pulak ada orang cakap i ni nak cakap bagus pulak. sharing what i feels right.. if you don't think it is right, do leave a comment. will improve for the sake of you my readers..ecewahhhhhh...

bye..


No comments: